Зміст

  1. Види проводів для зарядки електромобілів
  2. Вимоги до електрозаправок
  3. Як вибрати кабель для зарядки?
  4. Який кабель потрібен для швидкої зарядки?

Кабель для зарядки електромобіля є звичайним витратним матеріалом, оскільки з часом він зношується і його доводиться замінювати. Взагалі кабелям приділяється не так багато уваги, ніж самій електрозаправці і, тим більше, електрокару.

Найчастіше багато автовласників вирішують не витрачатися і беруть бюджетний і не дуже якісний варіант. І так триває нескінченно: купують один за іншим, вважаючи, що так і має бути. Давайте спробуємо докладніше розібратися в зарядних кабелях.

Види проводів для зарядки електромобілів

Обладнавши електрозаправну станцію, важливо вибирати для неї якісні та надійні дроти. Вони розрізняються за кількома параметрами:

  • Кількість жил. У кабелі міститься струмоведуча жила, якої в проводі може бути 1-5 шт. Тому, за кількістю жил зарядні дроти можна поділити на трижильні та п'ятижильні. Перші підійдуть для однофазних пристроїв, другий варіант - для трифазних на 380 вольт.
  • Перетин. Як уже говорилося, в кабелі є струмоведуча жила, і її площа зрізу називається перетином. Цей показник вимірюється в квадратних міліметрах і варіюється від 1,5 до 120 мм² для мідних і від 2,5 до 120 мм² для алюмінієвих жил.
  • Матеріал. Жили виготовляють із міді та алюмінію. Останній - більш м'який і крихкий.
  • Захист. Для комерційних зарядок передбачена багатошарова ізоляція: обплетення жили, проміжне заповнення, захисний екран, металева оболонка, бітумно-плівковий підшар, зовнішня пластикатна оболонка.

*Ізоляція дроту має бути стійкою до впливу мастил, води, нафтопродуктів, до механічних і динамічних навантажень, до корозії, до низьких температур та інших зовнішніх чинників.

Вимоги до електрозаправок

Для встановлення електрозаправки використовуються:

  • Зарядні розетки для пристроїв AC застосовуються для підключення мобільного кабелю. Як правило, це Type 2 і GB/T, американський Type 1 цього не потребує.
  • Штекерні системи з силовими, сигнальними контактами з напиленим срібним покриттям. Також, в обладнанні є датчики для контролю температури і блокувальний механізм, який вимикається автоматично, не допускаючи пошкоджень батареї.
  • Зарядні контролери для автоматизації процесів обслуговування. Вони стежать за тим, щоб усі процедури відповідали міжнародним сертифікаціям. Вони відповідають за процес авторизації, керують навантаженням та іншими процесами, з метою коректної взаємодії з системою.
  • Електронні панелі обслуговування, лічильники електроенергії, стабілізатори живлення, блоки, які захищають від стрибків напруги.
  • Кріпильні деталі: тримачі, монтажні рейки тощо.

Для підключення зарядної станції використовується дріт специфікації ВВГнг (ДСТУ) перетином від 5*16. Усі виводи оснащені автоматами на 16А або 32А (залежно від типу зарядного пристрою). Також, потрібно подбати про заземлення. Для цього на лініях встановлюють ПЗВ.

Умови для коректного монтажу зарядного обладнання:

  • Підключатися варто через окрему лінію електроживлення, без сторонніх приладів.
  • Провід, за своїми технічними характеристиками, має відповідати зарядній установці за потужністю.
  • На кожному відводі мережі обов'язково встановлюйте лінійні захисні вимикачі (LS).
  • Якщо зарядна станція не має вбудованих вимикачів, то на кожній точці підключення з боку обладнання потрібно ставити окремі автоматичні вимикачі, наприклад, Typ A EV або Typ B. Якщо вбудований захист присутній, то достатньо Typ A.

Як вибрати кабель для зарядки?

Перетин кабелю для зарядки електромобіля

Перетин кабелю = площа зрізу 1-ї струмоведучої жили + площа зрізу 2-ї струмоведучої жили + площа зрізу 1-ї струмоведучої жили (залежно від кількості жил).

Мідні жили кабелю

Перетин, мм2 1-фазна мережа 3-фазна мережа
Сила струму, А Потужність, кВт Сила струму, А Потужність, кВт
1,5 19 4,1 16 10,5
2,5 27 5,9 25 16,5
4 38 8,3 30 19,8
6 46 10,1 40 26,4
10 70 15,4 50 33
16 85 18,7 75 49,5
25 115 25,3 90 59,4
35 135 29,7 115 75,9
50 175 38,5 145 95,7
70 215 47,3 180 118,8
95 260 57,2 220 145,2
120 300 66 260 171,6

Алюмінієві жили кабелю

Перетин, мм2 1-фазна мережа 3-фазна мережа
Сила струму, А Потужність, кВт Сила струму, А Потужність, кВт
2,5 22 4,4 19 12,5
4 28 6,1 23 15,1
6 36 7,9 30 19,8
10 50 11 39 25,7
16 60 13,2 55 36,3
25 85 18,7 70 46,2
35 100 22 85 56,1
50 135 29,7 110 72,6
70 165 36,3 140 92,4
95 200 44 170 112,2
120 230 50,6 200 132

З таблиць ми бачимо допустимі параметри сили струму і потужності для кожного діаметра перетину.

Під час вибору зарядного кабелю звертайте увагу на довжину магістралі: якщо її протяжність 10 метрів і менше, то достатньо перетину 4 мм², якщо 15 метрів і більше - потрібно вже 5-6 мм². Тобто, що більша відстань передачі струму, то більшим має бути перетин.

Для лінії 16А оптимальним варіантом стане трипровідний 1,5 мм², але для перестраховки краще взяти 2,5 мм².

Який кабель потрібен для швидкої зарядки?

Для швидкої та якісної зарядки електромобіля важливо підібрати правильний кабель. Серед популярних кабелів - Mode 2 і Mode 3. Перший дуже часто поставляється в комплекті від виробника і призначений для підключення до стандартної розетки.

Mode 3 - найпоширеніший, підключається до зарядних станцій і забезпечує зарядку потужністю до 43 кВт. Найчастіше такі кабелі обладнані розеткою Type 2.

Вибираючи кабель для швидкої зарядки, порахуйте, яку умовно потужність можна виділити з урахуванням інших споживачів. Від потужності залежить тип і перетин кабелю: для підключення зарядки на 3,7 кВт потрібен трижильний перетином 2,5 мм². Кращу провідність мають мідні варіанти.