Зміст
- Види проводів для зарядки електромобілів
- Вимоги до електрозаправок
- Як вибрати кабель для зарядки?
- Який кабель потрібен для швидкої зарядки?
Кабель для зарядки електромобіля є звичайним витратним матеріалом, оскільки з часом він зношується і його доводиться замінювати. Взагалі кабелям приділяється не так багато уваги, ніж самій електрозаправці і, тим більше, електрокару.
Найчастіше багато автовласників вирішують не витрачатися і беруть бюджетний і не дуже якісний варіант. І так триває нескінченно: купують один за іншим, вважаючи, що так і має бути. Давайте спробуємо докладніше розібратися в зарядних кабелях.
Види проводів для зарядки електромобілів
Обладнавши електрозаправну станцію, важливо вибирати для неї якісні та надійні дроти. Вони розрізняються за кількома параметрами:
- Кількість жил. У кабелі міститься струмоведуча жила, якої в проводі може бути 1-5 шт. Тому, за кількістю жил зарядні дроти можна поділити на трижильні та п'ятижильні. Перші підійдуть для однофазних пристроїв, другий варіант - для трифазних на 380 вольт.
- Перетин. Як уже говорилося, в кабелі є струмоведуча жила, і її площа зрізу називається перетином. Цей показник вимірюється в квадратних міліметрах і варіюється від 1,5 до 120 мм² для мідних і від 2,5 до 120 мм² для алюмінієвих жил.
- Матеріал. Жили виготовляють із міді та алюмінію. Останній - більш м'який і крихкий.
- Захист. Для комерційних зарядок передбачена багатошарова ізоляція: обплетення жили, проміжне заповнення, захисний екран, металева оболонка, бітумно-плівковий підшар, зовнішня пластикатна оболонка.
*Ізоляція дроту має бути стійкою до впливу мастил, води, нафтопродуктів, до механічних і динамічних навантажень, до корозії, до низьких температур та інших зовнішніх чинників.
Вимоги до електрозаправок
Для встановлення електрозаправки використовуються:
- Зарядні розетки для пристроїв AC застосовуються для підключення мобільного кабелю. Як правило, це Type 2 і GB/T, американський Type 1 цього не потребує.
- Штекерні системи з силовими, сигнальними контактами з напиленим срібним покриттям. Також, в обладнанні є датчики для контролю температури і блокувальний механізм, який вимикається автоматично, не допускаючи пошкоджень батареї.
- Зарядні контролери для автоматизації процесів обслуговування. Вони стежать за тим, щоб усі процедури відповідали міжнародним сертифікаціям. Вони відповідають за процес авторизації, керують навантаженням та іншими процесами, з метою коректної взаємодії з системою.
- Електронні панелі обслуговування, лічильники електроенергії, стабілізатори живлення, блоки, які захищають від стрибків напруги.
- Кріпильні деталі: тримачі, монтажні рейки тощо.
Для підключення зарядної станції використовується дріт специфікації ВВГнг (ДСТУ) перетином від 5*16. Усі виводи оснащені автоматами на 16А або 32А (залежно від типу зарядного пристрою). Також, потрібно подбати про заземлення. Для цього на лініях встановлюють ПЗВ.
Умови для коректного монтажу зарядного обладнання:
- Підключатися варто через окрему лінію електроживлення, без сторонніх приладів.
- Провід, за своїми технічними характеристиками, має відповідати зарядній установці за потужністю.
- На кожному відводі мережі обов'язково встановлюйте лінійні захисні вимикачі (LS).
- Якщо зарядна станція не має вбудованих вимикачів, то на кожній точці підключення з боку обладнання потрібно ставити окремі автоматичні вимикачі, наприклад, Typ A EV або Typ B. Якщо вбудований захист присутній, то достатньо Typ A.
Як вибрати кабель для зарядки?
Перетин кабелю для зарядки електромобіля
Перетин кабелю = площа зрізу 1-ї струмоведучої жили + площа зрізу 2-ї струмоведучої жили + площа зрізу 1-ї струмоведучої жили (залежно від кількості жил).
Мідні жили кабелю
Перетин, мм2 | 1-фазна мережа | 3-фазна мережа | ||
---|---|---|---|---|
Сила струму, А | Потужність, кВт | Сила струму, А | Потужність, кВт | |
1,5 | 19 | 4,1 | 16 | 10,5 |
2,5 | 27 | 5,9 | 25 | 16,5 |
4 | 38 | 8,3 | 30 | 19,8 |
6 | 46 | 10,1 | 40 | 26,4 |
10 | 70 | 15,4 | 50 | 33 |
16 | 85 | 18,7 | 75 | 49,5 |
25 | 115 | 25,3 | 90 | 59,4 |
35 | 135 | 29,7 | 115 | 75,9 |
50 | 175 | 38,5 | 145 | 95,7 |
70 | 215 | 47,3 | 180 | 118,8 |
95 | 260 | 57,2 | 220 | 145,2 |
120 | 300 | 66 | 260 | 171,6 |
Алюмінієві жили кабелю
Перетин, мм2 | 1-фазна мережа | 3-фазна мережа | ||
---|---|---|---|---|
Сила струму, А | Потужність, кВт | Сила струму, А | Потужність, кВт | |
2,5 | 22 | 4,4 | 19 | 12,5 |
4 | 28 | 6,1 | 23 | 15,1 |
6 | 36 | 7,9 | 30 | 19,8 |
10 | 50 | 11 | 39 | 25,7 |
16 | 60 | 13,2 | 55 | 36,3 |
25 | 85 | 18,7 | 70 | 46,2 |
35 | 100 | 22 | 85 | 56,1 |
50 | 135 | 29,7 | 110 | 72,6 |
70 | 165 | 36,3 | 140 | 92,4 |
95 | 200 | 44 | 170 | 112,2 |
120 | 230 | 50,6 | 200 | 132 |
З таблиць ми бачимо допустимі параметри сили струму і потужності для кожного діаметра перетину.
Під час вибору зарядного кабелю звертайте увагу на довжину магістралі: якщо її протяжність 10 метрів і менше, то достатньо перетину 4 мм², якщо 15 метрів і більше - потрібно вже 5-6 мм². Тобто, що більша відстань передачі струму, то більшим має бути перетин.
Для лінії 16А оптимальним варіантом стане трипровідний 1,5 мм², але для перестраховки краще взяти 2,5 мм².
Який кабель потрібен для швидкої зарядки?
Для швидкої та якісної зарядки електромобіля важливо підібрати правильний кабель. Серед популярних кабелів - Mode 2 і Mode 3. Перший дуже часто поставляється в комплекті від виробника і призначений для підключення до стандартної розетки.
Mode 3 - найпоширеніший, підключається до зарядних станцій і забезпечує зарядку потужністю до 43 кВт. Найчастіше такі кабелі обладнані розеткою Type 2.
Вибираючи кабель для швидкої зарядки, порахуйте, яку умовно потужність можна виділити з урахуванням інших споживачів. Від потужності залежить тип і перетин кабелю: для підключення зарядки на 3,7 кВт потрібен трижильний перетином 2,5 мм². Кращу провідність мають мідні варіанти.