Зміст

  1. Як встановити зарядку електромобіля?
  2. Установка зарядки для електромобіля у дворі
  3. Установка зарядної станції для електромобілів в паркінгу
  4. В багатоквартирному будинку

Якщо ви коли-небудь замислювалися про купівлю електромобіля, то напевно знаєте, що його потрібно постійно заряджати, і що цей процес займає досить багато часу. Заряджатися постійно на суспільних станціях утомливо і дорого.

Що залишається робити власнику електромобіля? Брати все у свої руки, а саме встановлювати особисту домашню станцію. У чому плюс такого варіанту? У вас з'явиться можливість заряджати свій електромобіль будь-коли, та зникне необхідність чекати в черзі, а також, їздити містом у пошуках доступної зарядки.

Як встановити зарядку електромобіля?

Якщо ви хочете встановити зарядну станцію, то її монтаж включає 6 етапів:

  1. Перевірка потужності мережі та отримання дозволу на установку (за необхідністю).
  2. Підготовка місця для проведення монтажу та пусконалагоджувальних робіт зарядної станції. Зарядка повинна розташовуватися на висоті 1,6 м від землі а в радіусі 0,4 м не повинно знаходитися інше електрообладнання. Далі залиште для монтажу та підключення зарядної станції вільний кінець кабелю відповідної довжини.
  3. Підбір перетину кабелю відповідно зі споживаним навантаженням. Наприклад, для зарядки 11-22 кВт у трифазному режимі потрібен 5-жильний кабель з перетином 6 мм.
  4. Установка пристрою захисного відключення (ПЗВ).
  5. Установка автоматичного вимикача.
  6. Зарядна станція має бути підключена через окрему лінію електроживлення. До лінії електропередач, яка тягнеться від вступного автомата до зарядної станції, не можна підключати інше обладнання.

Найкращий варіант – покликати спеціаліста, який пройшов навчання та отримав допуск з електробезпеки, адже електромонтаж передбачає роботу з високою напругою. Самостійна спроба може погано закінчитись. Також, потрібно провести складні технічні розрахунки, і тут краще не помилятися.

Знову ж таки, краще скористатися допомогою фахівців, які перевірять готовність мережі, шляхом подачі на електросистему високого навантаження. Вони визначать просідання напруги, перетин кабелю та розрахують необхідну та фактичну потужність мережі. Далі проведуть контроль якості заземлення: заміряють опір заземлення, зіставлять значення із характеристиками зарядки для електромобіля. Після цього перевірять надійність ізоляції: оглянуть кабелі, щоб не допустити пробою при трифазному підключенні, особливо між фазами. Ну і потім, за потреби, встановлять балансувальник потужності. Цей пристрій рівномірно розподіляє навантаження та спрямовує на зарядку авто вільний ресурс мережі: коли до мережі підключено мало споживачів, заряджання відбуватиметься швидше, і навпаки.

Установка зарядки для електромобіля у дворі

Дуже поширений - зібрати щиток із гарною розеткою та проводкою в гаражі. Це набагато дешевше, ніж купувати стаціонарну станцію.

Перед початком робіт вам необхідно впевнитися в тому, що на ваш об'єкт подається достатня кількість електроенергії. Тому, починаємо з перевірки максимально допустимої потужності домашньої електромережі.

Однофазна мережа. Визначаємо потужність: подивіться на максимальний струм вашого автомата на лінії і помножте на 220. Приклад: 220В*32А=7,04 кВт. З отриманого числа потрібно відняти сумарний максимум потужності інших споживачів мережі, якщо б вони були ввімкнені одночасно. А саме, обігрівач 1,5 кВт + пральна машина 0,8 кВт + світло 0,7 кВт. В результаті залишається 4 кВт для вашої зарядної станції.

Трифазна мережа. Знову визначаємо потужність по попередній схемі: беремо максимальний струм вашого автомата на лінії і множимо на 660. Приклад: 16А*660В=10,6 кВт. З цього віднімаємо сумарний максимум потужності споживачів мережі, як якби вони були ввімкнені одночасно. І далі рахуємо: обігрівач 1,5 кВт + пральна машина 0,8 кВт + світло 0,7 кВт і залишається 7,6 кВт на зарядку електромобіля.

Після того, як ми визначили можливості електромережі, можна приступати до збірки щитка.

Для початку обираємо кабель: для лінії з силою струму 16А можна обрати тридротовий ПВС 1,5 мм² або ПВС 2,5мм² (для перестраховки). Якщо ви не знаєте який обрати, то визначте відстань від вступного до гаражного щитка, адже з протяжністю лінії збільшуються втрати. Якщо відстань 10-15 метрів, то вистачить перетину 1,5 мм², а на 30-50 метрів краще прокласти 2,5 мм².

Прокладати кабель краще в землі у спеціальній подвійній гофрованій трубі з ПВХ, яка захистить дроти від тиску землі, каменів, вологи та ін. Якщо ви ставите зарядну станцію не в гаражі, а просто у дворі під навісом, тоді вам знадобиться подовжувач із заземленням (обирайте варіант який має допустиме навантаження понад 3,3 кВт).

У будь-якому випадку важливо передбачити захист від вологи: для установки на вулиці потрібно мати високий рівень захисту - щонайменше IP65, а краще IP67.

Далі, складаємо щиток з компонентів, які можна поділити на 2 частини:

захист мережі (автоматичний вимикач або дифавтомат) та прилади обліку (DIN-рейка та nf модульні амперметри).

Головна задача диференційного автомата - обов’язковий захист від надструмів (короткого замикання) та витоку. Номінальний струм підбирається за навантаженням, але якщо встановлювати автомат і ПЗВ, то номінал другого обов’язково повинен бути на 1–2 позиції. Це потрібно для того, щоб у разі перевантаження автомат спрацював раніше, ніж «згорить» ПЗВ.

Крім дифавтомата, потрібно поставити ПЗІП (розрядник) для захисту від імпульсного струму, спровокованого влучанням блискавки в ЛЕП у радіусі до 1,5км. У цьому випадку знадобиться другий клас захисту («С» або «С+D»), що знімає розрядний струм у діапазоні від 15 кА до 40 кА.

Визначившись із захисною частиною, можна ставити прилади обліку, а саме,

лічильник та амперметр (не обов’язково, але бажано). За допомогою лічильника можна відстежувати та контролювати витрати електроенергії на електромобіль. Амперметр показує напругу та силу струму, а ці показники допомагають вчасно відстежувати неполадки, наприклад, різкий спад базової потужності зарядки може свідчити про пошкодження проводки.

Ну і на завершення, обираємо безпосередньо сам щиток. Для установки в приміщенні підходить пластиковий варіант з мінімальним ступенем захисту оболонки IP31 або IP40 (в гараж з непоганою вентиляцією). У випадку розміщення на вулиці, захист повинен бути щонайменше IP54. Якщо в будинку живуть діти, то краще обирати варіант із дверцятами, які закриваються на ключ.

Ще один параметр, який важливо розрахувати – місткість щитка. Кожен щиток має різну кількість модулів (тобто, секцій). Приблизно можна порахувати їх кількість залежно від розмірів запланованого обладнання.

Експерти вважають, що оптимальна кількість - 12, але якщо ви плануєте колись встановити додаткові компоненти, то беріть щиток на 18 модулів. Проте, щоб експлуатувати таку потужність потрібне нормальне заземлення.

Незалежно від того, плануєте ви встановлювати стаціонарну станцію чи збираєтеся заряджати електромобіль безпосередньо від розетки, заземлення однаково має бути робочим.

Недоліки такого щитка в тому, що ви або хтось інший може використовувати його не за призначенням, що призведе до спотворення показань лічильника. Крім того, ви все рівно будете залежати від переносної зарядки. Якщо ви плануєте заряджати електромобіль вдома, можна зібрати повноцінну станцію, але вам знадобиться цілий список обладнання: блок керування зарядом або мікроконтролер, контактор, гнучкий кабель із конектором (пістолетом), дифавтомат + розрядник, електролічильник, амперметр, вольтметр, тримач пістолета та щиток, де це все буде акуратно встановлено.

Можна цим не займатися, а просто придбати готову зарядну станцію, але однаково потрібно буде прокладати лінію, ставити автоматику.

Установка зарядної станції для електромобілів в паркінгу

Для встановлення зарядних станцій для електромобілів в паркінгу необхідно отримати дозвіл від власника об'єкта, укласти договір на встановлення та приєднання з відповідними органами (енергопостачальна організація). Після цього на місце виїжджає фахівець для оцінки та складання схеми зарядної станції для електромобіля, визначення обсягів та строків робіт. Потім встановлюється лічильник та захисне обладнання.

В багатоквартирному будинку

Якщо у вас приватний будинок – ви щасливчик! Підберіть потрібну зарядку, встановіть її та насолоджуйтесь. А у випадку з багатоквартирним будинком не все так просто. Перед безпосередньо установкою, потрібно виконати декілька дій:

  • Визначитися з місцем паркування електромобіля.
  • Розробити схему монтажу електричного кабелю, який живитиме станцію (фасад на місці, прибудови, конструкції, що обгороджують, прилегла земля або інший об'єкт спільного майна).
  • Провести загальні збори власників з винесенням обговорення питання використання загального майна.
  • Укласти договір про підключення та енергопостачання з мережевою компанією, подавши заявку на технологічне приєднання.