Зміст

  1. Типи зарядних станцій для електромобілів
  2. Роз'єми для зарядки електромобілів
  3. Швидка зарядка електромобілів
  4. Зарядка для електромобіля середньої швидкості
  5. Повільна зарядка
  6. За способом кріплення
  7. Режими зарядки електромобілів
  8. Додаткові функції

Стандарти конекторів та режими зарядки – досить заплутана тема і мабуть найбільш складна в освоєнні електромобіля. З дизельним авто не треба думати про тип паливного пістолета на АЗС (головне не переплутати з бензином). Спробуємо розібратися.

Типи зарядних станцій для електромобілів

Всі існуючі зарядні станції та пристрої можна класифікувати за такими параметрами:

  • Зарядні роз'єми (порти);
  • Потужність заряджання (швидка, середньої швидкості, повільна);
  • Спосіб кріплення;
  • Режими заряджання;
  • Додатковий функціонал.

Розглянемо більш детально кожну класифікацію.

Роз'єми для зарядки електромобілів

Для початку розберемося що таке роз'єм і конектор. Роз'єм або порт – це гніздо в електромобілі, конектор – це штекер кабеля, який вставляється в роз'єм авто.

Порт зарядки Максимальна потужність Вид струму Режим роботи
Type 1 J1772 7,4 кВт AC Mode 2/Mode 3
Type 2 (Mennekes) 22 кВт (1 фаза) і 7,4 кВт (3 фази) AC Mode 2/Mode 3
CHAdeMO 62,5 кВт DC Mode 4
CCS Combo (Type 1/Type 2) 250 кВт DC Mode 4
GB/T 22 кВт AC і 237,5 кВт DC AC/DC Mode 2/Mode 3/Mode 4
Tesla Supercharger 145 кВт (у версії 2) і 250 кВт (у версії 3) DC -

*Так виглядають різні види роз'ємів

Type 1 J1772 – американський стандарт повільної зарядки. Використовується для зарядки більшості електромобілів, вироблених для продажу в Японії та США. Підзарядка відбувається за допомогою 1-фазної мережі змінного струму з максимальною напругою 230 В і силою струму 32 А.

Type 2 (Mennekes) – європейський стандарт повільної зарядки. Також, цей порт встановлюють на електромобілі, виготовлені для ринку ЄС і навіть на деякі китайські авто, які пройшли адаптацію. Type 2 може використовувати однофазну і трифазну мережу, з максимальною напругою 400 В і силою струму 60 А.

CHAdeMO – стандарт швидкої зарядки створений в Японії. Розрахований на максимальну напругу 500 В і силу струму 125 А.

CCS Combo (Type 1/Type 2) - комбінований тип конектора, має вбудований інвертор, який перетворює постійний струм у змінний. Транспорт, оснащений таким портом може заряджатися як AC, так і DC. Для Європи пропонують роз'єм Combo 2 сумісний з Mennekes, а для США і Японії Combo 1 сумісний з J1772.

GB/T – китайський стандарт зарядки. Існує два типи портів для цього стандарту – один для повільного, другий для швидкого заряджання.

*Цікаво, чи вийде колись автовиробникам домовитись про загальний стандарт зарядного порту.

Швидка зарядка електромобілів

Швидкі зарядки (Rapid) – це найшвидший спосіб зарядити електромобіль, адже такі зарядні станції забезпечують високу потужність постійного або змінного струму. Залежно від моделі електромобілі можна зарядити до 80% лише за 20 хвилин. Умовно такі пристрої можна поділити на декілька видів:

  • Швидкісні зарядки Rapid DC забезпечують потужність 50 кВт і більше та використовують стандарти зарядки CHAdeMO або CCS.
  • Надшвидкі зарядки постійного струму забезпечують потужність в 100, 200 та навіть 350 кВт та зарядку через роз'єми CCS або CHAdeMO. Для електромобілів, які здатні споживати 100 кВт і більше, час заряджання складає 20-40 хвилин.
  • Tesla Supercharger також забезпечує швидку зарядку електромобілів Тесла постійним струмом. Вони можуть заряджати до 150 кВт.
  • Експрес зарядки змінного струму, які забезпечують потужність 43 кВт і використовують стандарт зарядки Type 2.

Зарядка для електромобіля середньої швидкості

Зарядні станції середньої швидкості (Fast) зазвичай розраховані на потужність 7 кВт або 22 кВт (одно- чи трифазні 32 А). Їх можна знайти в таких місцях, як автостоянки, супермаркети або розважальні центри, де ви, ймовірно, будете припарковані протягом години або більше.

Час заряджання залежить від швидкості пристрою та транспортного засобу: зарядка на 7 кВт зарядить електромобіль з акумулятором на 40 кВт/год за 4-6 годин, а зарядка на 22 кВт за 1-2 години.

Зарядні пристрої Tesla забезпечують потужність 11 кВт або 22 кВт, але, як і мережа Supercharger, призначені лише для моделей Tesla або використовуються ними.

Повільна зарядка

Повільні зарядні пристрої (Slow) розраховані на потужність до 3,7 кВт (Type 1/ Type 2). Час зарядки залежить від зарядного пристрою і електромобіля, але зазвичай займає 6-12 годин. Більшість повільних зарядних пристроїв не прив’язані до якогось місця, тобто портативні.

Повільна зарядка - дуже поширений метод заряджання електромобілів, використовуваний багатьма власниками для нічної підзарядки вдома. Проте, вони не обмежуються домашнім використанням, їх також можна знайти на робочому місці та у громадських місцях.

За способом кріплення

Ще одна класифікація зарядок – спосіб установки:

  • Підлогові. Такі зарядні станції призначені для стаціонарної установки, і купуються переважно в комерційних цілях.
  • Настінні. Із назви вже зрозуміло куди вони встановлюються. Таку зарядку можна розмістити як в себе вдома, так і в публічних місцях (парковка, автостоянка).
  • Переносні. Це портативні пристрої, які можна легко переносити і брати з собою в дорогу.

Режими зарядки електромобілів

Режими зарядки можна класифікувати в залежності від типу струму.

Mode 1. Найбільш мало потужний тип зарядки змінним струмом від звичайної домашньої розетки. Час зарядки – 12 годин і більше. Процес відбувається без спеціального обладнання, та має низький рівень безпеки при під'єднанні.

Mode 2. Тип заряджання змінним струмом, який застосовується як вдома, так і на зарядних станціях. Конектори мають систему захисту всередині кабелю.

Mode 3. Найпотужніший режим, який використовується на станціях зі змінним струмом. Підходить як для однофазної так і для трифазної мережі.

Mode 4. Тип зарядних станцій де застосовується постійний струм. Потужність подібних комплексів для деяких електромобілів буває занадто висока. Такі зарядні станції можна побачити на міських парковках і шосе, хоча вони доволі рідкісні в Україні. Щоб облаштувати такий комплекс потрібна окрема лінія електропостачання великої потужності.

Tesla Supercharger. Окремий тип зарядних станцій Tesla Supercharger, які забезпечують високу зарядну потужність (до 250 кВт постійного струму).

Також, режими зарядки можна класифікувати і за потужністю:

  1. Для побутових електричних мереж змінного струму 220 В до 16 А (3,7 кВт). Їх часто називають кабельними.
  2. Для прискореної зарядки від електромереж змінного струму до 380 В, сила струму від 16 А до 40 А, потужність - від 3,7 до 30 кВт.
  3. Fast charger – зарядка постійним струмом, яка подає живлення на акумулятор минаючи інвертор. Це габаритне стаціонарне обладнання потужністю до 440 кВт.

Додаткові функції

Зарядні станції, в залежності від моделі, можуть мати різний додатковий функціонал, який робить їх більш зручними та корисними для користувачів. Ось деякі можливі функції:

  • Системи оплати: інтеграція різних методів оплати, таких як кредитні картки, мобільні платежі або підписка, для спрощення процесу оплати заряду.
  • Віддалене керування: додаткова функція для власників зарядних станцій для віддаленого керування зарядкою, моніторингу стану та регулювання потужності заряду через мобільний додаток або веб-панель.
  • Зберігання даних про зарядку: зарядні станції можуть вести облік зарядних сесій, інформацію про витрати електроенергії і інші дані, які корисні для користувачів та операторів зарядних мереж.
  • Персоналізація: можливість налаштування зарядки для конкретних потреб користувача, включаючи обмеження доступу, установку режимів заряду, а також інші параметри.
  • Системи підтримки користувачів: інтеграція системи підтримки користувачів через чат-боти або голосові асистенти для вирішення проблем та відповіді на питання користувачів.
  • Енергоефективність: функції, що дозволяють оптимізувати використання енергії та підтримувати більш низький вплив на довкілля.
  • Інформаційні сервіси: надання користувачам інформації про доступність зарядних станцій, ціни на зарядку, прогноз попиту та інші корисні дані.
  • Системи безпеки: відеоспостереження та системи безпеки для захисту зарядних станцій та автомобілів під час зарядки.
  • Споживчі послуги: послуги, які допомагають користувачам провести час під час зарядки, такі як Wi-Fi, кафе, крамниці тощо.

Класифікацій багато, а електромобілів ще більше, і їх актуальність з кожним днем набирає обертів. Ринок електротранспорту непередбачуваний: хто б міг подумати, що найбільший розвиток в прирості портів спостерігається у станцій змінного струму, тому що їх підключення простіше, ціна доступніша, та окупність значно цікавіша. Загалом, слідкуйте разом з нами за розвитком електромобільної інфраструктури та будьте в курсі всіх нововведень.